Arm- og håndledssmerter


  

 






Osteopat og fysioterapeut 
Anders Skjold Jensen 
mail@koegefysioterapi.dk






Anbefalede øvelser

Anders anbefaler at lave
følgende øvelser.

Se billeder og film i pdf'en
som du kan downloade her 



 

Typiske gener og løsninger:

Det vi ofte oplever, når vi møder folk med arm- og håndledssmerter, er at det er musen der er den store synder. Musen er som regel placeret forkert, og vi glemmer at holde pauser. Nogle kalder det musearm, og andre kalder det tennisalbue eller golfarm.

Selvom der er forskel, så kommer det ofte af en gentagende belastning, og det kan være svært at komme af med.



Problemerne, der opstår pga. kontorarbejde, er som regel at:

   Musen ”smutter” væk fra kroppen i løbet af arbejdsdagen, og så belastes arm og skulder yderligere.

   Der er ikke en lige linje fra armen og ud på tastaturet. Det vil sige, at du får et knæk i håndleddet. Dette giver ophobning af
     affaldsstoffer og kan føre til seneskedehindebetændelse.

   Du har for vane at sidde med "parat-til-at-klikke"-finger.

   Du har ikke den nødvendige støtte på bordet til dine arme og skuldre, som overbelaster musklerne.


Løsninger:

Placer musen inde foran kroppen eller skift din mus ud med en RollerMouse eller Mousetrapper.

Træk dit keyboard helt tæt til dig og sørg for at have en 90 graders vinkel i albuen. Slå ”fødderne” bag på dit tastatur ned, så du opnår en lige linje fra overarm og ud til hånden. Det er vigtigt, at du fjerner et eventuelt ”knæk” i håndleddet.

Tænk over, om du hele tiden sidder ”parat-til-at-klikke” med din finger på musen. Det belaster de helt små muskler, som fører til smerter i håndleddet.


Rejs dig op minimum hver halve time og lav nogle øvelser. Sving med armene (vær ligeglad med hvad kollegaerne evt. må tænke). Brug en elastik 3-5 minutter om dagen og lav lidt udspænding. Øvelser kan være med til at minimere smerter i arm, hånd og håndled. 

Husk pauserne! 



På denne side er der en PDF med gode øvelser anbefalet af fysioterapeuten.

Hvis du glemmer at lave øvelser, kan du eventuelt få hjælp fra en fast pop-up reminder, som du indstiller i Outlook.

Se filmen for flere gode tips. Hvis du ønsker personlig rådgivning, så ring endelig til os på 56 65 01 45.