Skærmøjne



Typiske gener og løsninger:

Fokuserer du på en skærm i for lang tid ad gangen, kan du overbelaste dine øjne.

Overbelastningen kan risikere at give hovedpine og trætte, tørre og irriteret øjne – også kaldet skærmøjne.  

At fokusere på noget tæt på er i sig selv meget anstrengende for øjnene. Musklerne i øjnene skal arbejde hårdere for at bevare synets skarphed. 



Problemerne er som regel at:

  • Du blinker mindre foran skærmen. Når vi arbejder foran en computerskærm, blinker vi to til tre gange mindre end hvad vi plejer (som er 10-20 gange i minuttet). 

    Blinker vi mindre vedligeholder vi ikke den naturlige fugtighed som øjet får normalt, og det kan føre til røde og irriterede øjne. Specielt ved visuelt kontorarbejde koncentrerer vi os ekstra meget, og glemmer derfor ofte at blinke.  

  • Lys forskelle og refleksioner gør det ekstra anstrengende at arbejde foran en skærm. 



Løsninger:


Hold små pauser. Kig eventuelt ud ad vinduet i et par minutter og fokusér på noget der er langt væk. Når du fokuserer på noget som er længere væk, får øjet en pause, da musklerne i øjet slapper af.
Derfor: Hold pauserne regelmæssigt – hellere korte og hyppige pauser end lange og færre. 


Lav øjenøvelser. En øvelse kunne f.eks. være, at du holder en genstand (kunne være en kuglepen) tæt på din næse. Dernæst finder du noget skrift eller andet du kan fokusere på langt væk, og skift så frem og tilbage mellem de to punkter et par gange. Gentag gerne øvelsen nogle gange om dagen. 


Giv din smartphone en pause. De fleste bruger deres frokostpause på at sidde med telefonen, og tjekke de sociale medier, nyheder m.m. Hvis du vil gøre dine øjne en tjeneste, bør du reducere brugen af din smartphone i pausen. Du kan også gå en tur i stedet for, og få noget frisk luft. Så får du også lidt bevægelse ind i arbejdsdagen.  


Tilpas din skærm. Sørg for at lysstyrken på skærmen er den samme som lyset omkring dig, så du undgår at overbelaste dine øjne. Det er mere stressende for øjnene, hvis der er store lysforskelle mellem skærmen og resten af rummet. Din skærm bør også være placeret korrekt foran dig og dit synsfelt. Du kan med fordel også gøre tekst/font mv. større, så det er mere afslappende for dine øjne at arbejde, og du reducerer skærm øjne. 

Vær opmærksom på blændinger, reflekser, genskin m.m. fra forkert placeret bordlamper, loftlys, direkte sollys m.m.

Tjek dit syn. Er du plaget af træthed, koncentrationsbesvær og hovedpine, når det er fyraften og du forlader kontoret, så undersøg om du har behov for skærmbriller som kan skåne øjnene. 

 


Ønsker du personlig rådgivning, så ring endelig til os på 56 65 01 45.